Mijn eerste week in Finland - Reisverslag uit Lepaa, Finland van Ilse Jochems - WaarBenJij.nu Mijn eerste week in Finland - Reisverslag uit Lepaa, Finland van Ilse Jochems - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week in Finland

Door: Ilse Jochems

Blijf op de hoogte en volg Ilse

04 September 2016 | Finland, Lepaa

Hoi Allemaal.
De eerste week in Lepaa zit er inmiddels op. En ik kan alvast zeggen dat het een super leuke week was.

Inmiddels is de campus iets drukker, en vanaf morgen komen alle andere studenten voor hun eerste lessen, die wij inmiddels al hebben gehad.
Ik had jullie al verteld over dat er vele feestjes zouden zijn deze week. Nou die waren er.

Ik ben dinsdag voor het eerst in mijn leven in de sauna geweest en het was super. Hier op Lepaa hebben ze 4 sauna’s maar wij gaan proberen om altijd de sauna met de hottub erbij af te huren ;) Natuurlijk kun je niet in Finland zijn geweest zonder ook in het meer te springen tijdens sauna avonden!Het was dus een avond vol met sauna, zwemmen, bierdrinken en veel gezelligheid.

Woensdag was het zoals al verteld een dag met papierwerk. ’s Avonds was het weer sauna en feest tijd alleen dit keer waren al de freshmen er ook. Met heel veel gezellige Finnen die aan het eerste jaar gaan beginnen hebben we weer een leuke avond gehad.

Donderdag was een dag zonder school, maar er stond iets heel anders op het programma! KASTAJSET 2016! Donderdag om 2 uur vertrok een bus van Lepaa naar hämeenlinna voor al de freshmen en exchangestudents. In hämeenlinna waren ook alle freshmen en exchangestudents van de andere campussen om samen te beginnen aan het school jaar. Het was de bedoeling om samen met een groep van 10 mensen 10 spellen uit te voeren in en rond hämeenlinna. Ik zal kort de leukste spellen samenvatten:

- Een tennisbal een bepaalde afstand af laten leggen tussen de benen door van de hele groep, door gebruik te maken van een aardappel welke tussen je benen hing te zwieren.
- Het hoogste en mooiste zandkasteel bouwen
- Pokemon’s herkennen en vangen. Doormiddel van een bal naar een paaltje met een pokemon te gooien
- Het uitbeelden van een verhaal dat we aan het begin van de middag verteld hadden gekregen.
- Zoveel mogelijk kleren uittrekken met de hele groep en vervolgens met deze kleren een zo groot mogelijk en belangrijke boodschap schrijven voor de jury! DIT HADDEN WIJ GEWONNEN!!! Jullie vragen je vast af wat onze boodschap was, we hebben LEPAAN HYVIN BIG TISSIT, dus leppa’s hele grote tieten. De mannelijke jury was erg onder de indruk van onze ‘’belangrijke’’ boodschap.
Na al de spellen zijn we gezellig met alle studenten een bar in gegaan en hebben tot 2 uur de tijd gehad om lekker te kunnen feesten!

Het feesten was geen probleem, maar de ander ochtend hadden we om 9 uur onze aller eerste echte les. Het was een les Finnish language and culture. Dus ik spreek inmiddels een beetje Fins. Vervolgens het Pia onze docent ons meegenomen naar een basisschool. Op de basisschool hebben we kort onze Finse taal uitgeprobeerd waarna de kinderen ook kort de Engels en de Duitse taal konden proberen.
’s Avonds hadden we eigenlijk niks, tot we op onze facebookgroep keken, Het was weer sauna tijd!!!

Zaterdag was een hele interessante dag. Een dag die totaal anders liep dan de planning. Rond een uur of 11 zouden we met 4 meiden gaan varen met de boot. Ella, Anna, Simone en ik zijn ook echt gaan varen. Na ongeveer een kilometer te hebben geroeid besloten we aan de kant te gaan om wat van een het land daar te bekijken! Ook was het ons plan om paddenstoelen te zoeken voor het eten ’s avonds. Dus we gingen op weg, hebben heel wat mooie natuur gezien en geproefd. Hier in Finland mag je namelijk alles direct van de planten af op eten, waar je ook bent. Uiteindelijk na veel zoeken vonden we een plek met veel eetbare paddenstoelen. Maar ineens kwam er een hard in het Fins roepende oude man naar ons toe. Wij vertellend dat we alleen maar Engels spraken, begint hij in bar slecht dronken Engels tegen ons te praten over de paddenstoelen en dat hij nog hele goede plekken weet om eetbare te vinden. Wij waren met 4, dus we konden hem aan ;) dus waarom zouden we het niet proberen? Hij heeft ons heel wat mooie plekken in het bos laten zien, en daarnaast heeft hij ons heel wat extra paddenstoelen bezorgd voor het avond eten.

Na een tijdje rondgewandeld te hebben zijn we gaan zitten bij een plek waar kampvuren worden gemaakt en begon hij verhalen te vertellen over familie en vrienden, over Finland en over zijn vis club waar hij bij zit. Vervolgens vroeg hij of we zin hadden om mee koffie te gaan drinken bij de vis club. Aarzelend hebben we toch ja gezegd en zijn we met hem meegegaan. DIT bleek de beste beslissing van de dag. Eenmaal aangekomen bij de vis club zijn er super veel gezellige mensen! Deze mensen hebben ons laten zien hoe ze daar in de zomer leven om vervolgens met hun boten het water op te gaan.

Wij komen daar gewoon als 4 vreemde meiden uit 4 verschillende landen aanlopen en wij krijgen daar gerookte vis te eten, zelfgemaakte visburgers, kleine gebakken vis en alles wat ze maar hadden mochten we proberen. Wij als dank willen vragen of ze wat van onze paddenstoelen willen hebben. Blijkt de super goede kok daar, enorm veel verstand te hebben van paddenstoelen. Hij bekeek ze maakte ze schoon en begon vervolgens een super lekker paddenstoelen saus te maken.

Nou kwam er een oude man die ons graag nog wat dingen wilde laten zien in het gebied dus wij zijn met hem meegelopen. Ze hebben daar super mooie boten, een mooie plaats om vis te roken en zoals overal in Finland een super lekkere sauna. Eenmaal terug bij de keuken kregen we de beste visburger die we ooit op hadden, heerlijk brood, een super lekkere burger en verse paddenstoelen saus van paddenstoelen die we zelf hadden gezocht. Tijdens het eten hebben we wat met Susanna gesproken. Zij was van plan te gaan vissen met een goede vriend van haar en vroeg of wij graag mee wilden. Natuurlijk wilden we dat! Dus wij mochten mee op de boot samen met Susanna en Jan en hebben gevist met 6 hengels(normaal met 12 maar er was natuurlijk minder bewegingsruimte op de boot) Helaas hebben we niet veel gevangen, maar een klein visje, Maar het was een super leuke ervaring. Het begon echter al laat te worden en wij moesten nog in ons kleine slechte bijna uit elkaar vallende roeibootje de weg terug naar de campus zien te vinden. Wij met het geluk van GPS onze boot teruggevonden en teruggevaren. Eenmaal terug op de campus hebben we via onze foto’s de overige exchange students ons verhaal verteld. In de tussentijd krijgen we een berichtje van Susanna dat als we terug wilde komen, we dat kunnen doen. Dus wij stellen de hele groep voor om samen met ons terug te gaan, echter nu met de auto.
Samen met heel de groep hebben we nog een hele leuke avond gehad met alle Finse mensen van de vis club. Om 11 uur zijn we terug gegaan naar de campus en zijn we in het huis van de jongens gaan zitten.
Er zat nog een verassing aan te komen voor iemand zonder dat hij het wist. Tobi had niemand verteld dat hij jarig zou zijn vandaag, echter wisten wij dat gelukkig wel! We hadden taart, slingers, kaarsjes en ballonnen. Maar pas om 12 uur hebben we hem met alles overvallen! Het was weer eens een zeer leuke en gezellige avond.

Vandaag ga ik het corso kijken op livestream, en ik ga proberen wat foto’s toe te voegen aan deze blog. Als jullie de blog te lang vinden. Lees hem dan gewoon in twee delen. Komende week probeer ik gewoon vaker te schrijven maar mijn plan was eerst een keer per week maar mijn conclusie is al dat dat niet werkt!

Heel veel vrolijke groetjes uit Finland

• 04 September 2016 - 23:07

Josie (ma) Jochems:

Wij hebben bij het corso ook een leuke dag maar dat kan niet op tegen jou dagen, lekker genieten meid. Groetjes ma

• 05 September 2016 - 12:38

Helma:

Ziet er super gezellig uit !
    Heel veel plezier en geniet van je avontuur!
    Groetjes Helma

• 08 September 2016 - 22:34

Vera:

Heee ilse!
    Ik ben stiekem best een beetje jaloers :p
    Super leuk dat de bevolking daar zo vriendelijk is en jullie steeds mee wil nemen en alles laat zien! Klinkt echt als een super gastvrije bevolking!
    Ben je de saunas ondertussen al niet een beetje beu? :p

Maar is er naast de gezelligheid ook nog school? Of heb je best wat vrije tijd daar?

En hee, ik vind zo'n lang blog niet erg hoor! Klinkt alsof je het naar je zin hebt :)

En oja, we zijn 6eee!!! Super jammer dat je er niet bij kon zijn, maar je hebt iig wel geholpen aan onse 6e plek :D

Heel beel plezier nog!
    Xx vera