Een woordje fins? - Reisverslag uit Lepaa, Finland van Ilse Jochems - WaarBenJij.nu Een woordje fins? - Reisverslag uit Lepaa, Finland van Ilse Jochems - WaarBenJij.nu

Een woordje fins?

Door: Ilse Jochems

Blijf op de hoogte en volg Ilse

06 September 2016 | Finland, Lepaa

Hoi allemaal.

We zijn weer een paar dagen verder en er is weer genoeg te vertellen.

Zondag nog voor dat ik het corso ging kijken hebben we met de hele groep heel de keuken onder gevuilekt. Naja we hebben appelmoes en pannenkoeken gemaakt. Het was hilarisch, ik zal proberen wat foto’s toe te voegen!

Natuurlijk heb ik vervolgens het corso gekeken. Buurtschap de lent, bedankt voor het leuke bouwjaar. We hebben een mooie 6e prijs behaald met zijn alle, jammer dat ik niet bij het feest bij kon zijn!

Gisteren en vandaag hebben we weer Finse taal en cultuur gehad. Dus mijn plan is om jullie een wat woordjes Fins te leren.

We beginnen met een klein gesprekje van maar een paar zinnen maar het is in ieder geval iets!

- Kuka sinä olet? Hoe heet je?
- Minä olen ….. Ik ben …
- Hauska tutustua! Leuk je te ontmoeten!
- Kiitos samoin! Bedankt, Hetzelfde!
- Miten menee? Hoe gaat het?
- Hyvin, kiitos goed, dankje.
- Moi moi, nähdään doei, tot ziens
- Nähdään, moi moi tot ziens, doei

Ook heb ik nog wat andere leuke woorden voor jullie!
Hei Hallo
Hei hei Doei
Terventuloa Welkom
Hyvää päivää Fijne dag
Äiti Moeder
Isä Vader
Joo/jep/kylla ja
Olut bier
Kahvi koffie
Tee thee

Maandag zijn we in de les ook naar een kerk/kerkhof geweest, dit omdat de kerk zelf het gehele kerkhof onderhoud waardoor het een mooie omgeving is welke zelfs inspirerend is voor landscape design. Ook hebben we ‘’ het grootste tuincentrum’’ in de omgeving bezocht. Dat viel helaas een beetje tegen, je komt er namelijk meer bouwmaterialen, afwasmiddelen en buitentoiletten tegen, dan planten. Maar toch was het een mooie zaak!

Vandaag zijn we tijdens de les naar een museum geweest over een bekende kunstenaar. Zijn naam is Emil Wikstöm. Emil was de belangrijkste kunstenaar van zijn tijd. Wij zijn in zijn huis en werkplaats geweest en hebben daar verschillende werken van hem gezien. Hij heeft onder andere een beeld gemaakt van een oud president van Finland.

Zometeen neemt Henri ons mee om te gaan vissen met zijn boot. En daarna moet ik ervoor zorgen dat ik snel en goed slaap want morgen begint mijn eerste les Horticulture om 8 uur!

Groetjes vanuit Finland,
Ilse

  • 06 September 2016 - 21:11

    Josie:

    Super meid, Ben ik ff blij dat ik die taal niet hoef te leren groetjes ma

  • 06 September 2016 - 21:41

    Miranda:

    Hey kanjer
    Wat een leuke foto's en genoeg te beleven zo te lezen.
    Geniet van je tijd daar meid en hele leuke verhalen om te lezen..super
    Groetjes miran en de bubs

  • 07 September 2016 - 16:25

    Alicia:

    Heee Ilse,

    Ben jaloers op de leuke feestjes die je daar hebt! Leuk om te lezen wat je daar allemaal uitspookt ;) Heel veel succes meid, ik blijf je volgen!

    Xxx Aliesss

  • 08 September 2016 - 21:01

    Jolanda Gommers:

    hoi Ilse, zo te lezen gaat het in Finland heel goed met jou, je hebt al heel veel gedaan. Geniet ervan enne ik kom met alle plezier de keuken daar een keer poetsen:) groetjes jolanda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 26 Juli 2016
Verslag gelezen: 540
Totaal aantal bezoekers 87630

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2016 - 16 December 2016

Studeren in Finland 2016

Landen bezocht: