Weekendje Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Ilse Jochems - WaarBenJij.nu Weekendje Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Ilse Jochems - WaarBenJij.nu

Weekendje Helsinki

Door: Ilse Jochems

Blijf op de hoogte en volg Ilse

18 September 2016 | Finland, Helsinki

Hoi allemaal,

Het is alweer een paar dagen geleden dat ik heb geschreven, maar daar zijn goede redenen voor.

In mijn vorige blog schreef ik al dat er weer een feestje aan zat te komen. Laten we zeggen dat dat feestje is gelukt. Rond een uur of tien waren we in de bar, het was wat rustig maar er waren super veel mensen van LEPAA, onze campus. Inmiddels kennen we natuurlijk al veel mensen en was het heel gezellig. Ook Annalinna ofwel Ansu was in de bar. Ansu heeft vorig jaar op de HAS in Nederland gestudeerd en we hebben toen samen al wat lessen gevolgd. Over een week of vier begint hier de nieuwe module en dan blijken we weer hetzelfde te volgen!! Maar oke, rond een uur of 2 ging de bus terug naar LEPAA, dit was het moment waarop een paar andere en ik het voor gezien hielden. Ik moest namelijk de andere ochtend om 7:30 in de tomaten beginnen. Echter was het wel afterparty in ons huis, ze zijn tot 6 uur doorgegaan en de verhalen zijn super leuk om te horen.

Donderdag en vrijdag ochtend heb ik in de tomaten gewerkt, heel wat verschillende dingen gedaan, stiekem nog best wat geleerd.

Vrijdag middag begon het weekend al vroeg. Vrij op tijd zijn we met bijna heel de groep vertrokken naar Helsinki (helaas ging Ella niet mee). Na nog wat groepsboodschappen te hebben gedaan zijn we aangekomen in ons hostel. Het was klein maar fijn zullen we maar zeggen. Ik sliep met twee dames van onze groep en met een (op dat moment nog) onbekende man op de kamer.

We hebben lekker pizza gemaakt voor heel de groep en zijn ons dan klaar gaan maken voor ons eerste avondje uit Helsinki. De nog onbekende man op onze kamer bleek een gezellige Duitser te zijn die het zeer leuk vond om die avond met ons mee te gaan. We hebben eerst het oude gedeelte van de stad wat verkent en hebben vervolgens een leuke bar gevonden en wat gedronken en gedanst.

De volgende ochtend was het om 10 uur verzamelen om te vertrekken voor wat sight seeing. Dit betekend dus om 10 uur aan tafel eten met allemaal brakke mensen waarvan er door een paar wordt besloten niet mee te gaan en terug hun bed in te kruipen.

Wij toch met een leuke groep op stap om heel wat te gaan bezichtigen. Officieel was deze excursie een verrijking van onze kennis voor de studie(aangezien we een schoolbus nodig hadden om naar Helsinki te rijden.) Dit betekend dus ook dat we ons echt een beetje houden aan wat we hebben afgesproken. We zijn langs een aantal super mooie parken geweest voor de Landscape studenten en hebben daarnaast de botanical garden bezocht voor ons als Horticulure studenten. Naast deze ‘’verplichte’’ maar zeer mooie plekken hebben we ook nog wat andere dingen bezocht. We hebben mooie kathedralen en kerken gezien en zijn op een paar markten geweest.

Rond een uur of 4 wilde iedereen eigenlijk wel effe slapen dus zijn we terug naar het hostel gegaan. Teo een tutor van ons, komt oorspronkelijk uit helsinki en was ook dit weekend thuis. Hij had ons gevraagd of we zin hadden om met hem te meeten bij een foodevent. Rond een uur of acht waren we bij dit foodevent en hebben daar veel lekkere dingen kunnen eten. Daarnaast was er leuke muziek door de gehele markthal te horen. Vervolgens is de helft van de groep weer naar dezelfde bar gegaan als gister en heeft de andere helft van de groep nog wat gedronken in het hostel.

Vanochtend moest er uitgecheckt worden. Gelukkig was iedereen op tijd wakker en hebben we na een goed ontbijt weer een tour naar het stadscentrum gemaakt. We zijn deze dag begonnen bij de stonde church, dit is een hele mooie kerk uit natuurstenen gemaakt! Vervolgens zijn we door het designdistrict gelopen, alle huizen hadden hier iets speciaals. Ook hebben we het designmuseum bezocht waarna we naar het oudste park van Helsinki zijn gegaan.

In dit park heb ik iets gezien waarvan ik niet dacht dat het kon. Het was Helsinki puppy parade. We konden ander half uur lang naar allemaal puppy’s kijken die een stuk door het park liepen tussen wat mensen door, en geloof het of niet het was er Super druk.

Na nog wat gegeten te hebben zijn we weer teruggekeerd naar Lepaa, en nu zit ik in onze keuken een blog af te ronden. Ik wil bij deze ook even iedereen bedanken voor de leuke en lieve reacties die ik tot nu toe op mijn blog heb gehad!

Ik zal snel weer wat schrijven!
Groetjess Ilse

Ps, Foto’s volgen maandag of dinsdag!

• 18 September 2016 - 20:37

Josie:

Hoi meid,

Wat heb jij weer veel gezien veel plezier volgende dagen.

Groetjes ma

• 18 September 2016 - 20:53

Sofie:

Hee Ilse,
    Wat klinkt dit gaaf allemaal ik zou zelf ook wel willen komen.
    En wat supper schattig een puppy parade. Ik benieuwd naar alle fotos. Leuk dat je daar ook leuk kunt gaam stappen is tog altijd anders dan hier. Maar jij kan altijd goed eem feesjuh bouwen.
    Nog heeel veel plezier!!

Xx Sofie

• 18 September 2016 - 21:26

Ria Jacobs:

Leuk , wat maak je veel mee, geniet er van.

• 21 September 2016 - 18:42

Marina:

Hee (p)Ilske

Wat geweldig dat je ons zo op de hoogte houdt!
    Erg leuk om te lezen en wat heb je al veel beleefd zeg!
    Het ga je goed en fijne tijd daar!!
    groet Marina