Lapland: independence day holiday break - Reisverslag uit Kittilä, Finland van Ilse Jochems - WaarBenJij.nu Lapland: independence day holiday break - Reisverslag uit Kittilä, Finland van Ilse Jochems - WaarBenJij.nu

Lapland: independence day holiday break

Door: Ilse Jochems

Blijf op de hoogte en volg Ilse

11 December 2016 | Finland, Kittilä

Heej allemaal,

Het heeft even geduurd maar hier een iets langere blog, want wat heb ik veel meegemaakt afgelopen week.

Op maandag zijn we vertrokken met een bus naar lapland een reis van ongeveer 10 voordat we in Rovaniemi aangekomen. Hier hebben we een museu bezocht over de arctic. daarnaast hebben we hier ook de Santaclause village bezocht. In dit thuisdorp van de kerstman waren hele leuke winkeltje en lekkere restaurants en cafés en dan het allerbelangrijkste! we zijn met de kerstman op de foto geweest! Vervolgens zijn we verder gereisd naar Levi. Eenmaal in levi aangekomen hebben we ons huis gekregen. Deze avond hebben we gelijk goed ingeluid door gebruik te maken van de heerlijke sauna in ons huisje. Echter hadden we naar de lange busreis en dag wel wat slaap nodig.

De volgende ochtend vroeg uit bed, er stond een huskysafari op het programma! Achterop de slee om 6 husky's te besturen is super leuk. en wat zijn de huskey blij na een rit ze knuffelen je helemaal plat. vervolgens was het tijd voor een paar uur cross country skiing. Met de hele groep op de track een paar kilometer afleggen, zeker een leuke ervaring.

Vervolgens de avond. Deze was heel bijzonder er stond een snowshoewalk gepland. Dit betekend met van die tennisrackets onder je schoenen over de sneeuw lopen! natuurlijk zijn het wel een beetje andere schoenen maar voor de uitleg is dat het makkelijkst. Het was een wandeling van ongeveer 2 uur, maar na een half uur hadden we geluk. Het noorderlicht begon te dansen boven ons. Ik heb gelukkig met mijn telefoon een aantal foto's kunnen maken want de anderen konden dat niet met hun camera's. Na een tijdje zijn we doorgelopen naar beneden om vervolgens in ons huisje weer in de sauna te belanden.

De donderdag startte extreem vroeg. Om 6 uur zijn we weer in de bus gestapt! we zijn de Noorse Fjorden gaan bezoeken. een tripje van een paar uur naar de arctic ocean. Na langs vele mooie plaatsen gereden te zijn, zijn we aangekomen op een kleine 'camping plaats'. Op deze plaats was een mooie sauna te vinden waar 50 mensen in konden. Wij met de hele bus in de sauna om vervolgens een duik te nemen in de Arctic Ocean, in totaal ben ik 4 keer in de arctic geweest en daarmee had ik het record van de dag en had een gratis skipass gewonnen voor de rest van de week! Na deze duik zijn we lekker de Finse specialiteit zalmsoep gaan eten en vervolgens zijn we terug gereisd naar levi. Op onze weg terug startte het Noorderlicht tot ieders geluk weer opnieuw te dansen boven ons hoofd en hier hebben we zeker een uur van kunnen genieten tijdens de busrit.

Vervolgens was het op vrijdag tijd om een rendieren safari te doen. Achter op de slee bij een rendier en het aaien en voeren van rendieren zijn leuke bezigheden hier in Lapland. Wisten jullie trouwens dat er geen enkel rendier zonder baas is. Alle rendieren zijn gemerkt en zijn van iemand. Wat was dit leuk en wat zijn die beesten lief. Vervolgens was er tijd vrij in de middag. Echter hadden we nog 2mogelijkheden om de spa te bezoeken dus heel de middag lekker liggen bubbelen binnen en buiten de spa! Hier heb ik ook nog iets enorm speciaals gezien. Het noorderlicht in daglicht. super fel roze en groen in een streep door de lucht, nooit gedacht dat het mogelijk was!

In de avond zijn we met alle dames en Philipp gaan eten bij het steakhouse. Hier hebben we natuurlijk het vlees van lapland gegeten, Rendierenbiefstuk, Heerlijk een grote aanrader mocht je ooit in lapland zijn! Vervolgens was het helaas al weer tijd voor de Farewell party met al de mensen dan de reis (3 bussen). Echter kon dit voor een probleem zorgen.

De volgende ochtend was het tijd voor een snowmobile safari! Helaas 3 jongens mochten niet rijden omdat ze nog veel te veel alcohol in hun bloed hadden! Daarnaast was de grens best hoog gesteld dus normaal gesproken is het niet verantwoord om in een auto te stappen voor vele van de gehele groep. Ik mocht gelukkig zonder problemen rijden. Eerst 20 minuten achterop bij een duitse meid. Echter had zij problemen met de sneeuwscooter en dus moest ik achterop bij een gids. met 140 kilometer per uur terug rijden naar de groep was gigantisch gaaf. Echter kreeg dat meiske nogsteeds de snowmobile niet bestuurd dus duurde het soms heel lang voor de groep weer compleet was. Na een korte pauze mocht ik dan eindelijk rijden! Wat kunnen die dingen lekker hard scheuren over de bevroren rivieren, met alle plezier doe ik dit opnieuw!

Na deze geweldige ervaring moesten we helaas na een klein uurtje spa weer in de bus terug naar lepaa! Na een heeeeele lange reis van 15 uur
kon ik weer lekker in mijn bedje kruipen.

De laatste week hier is begonnen! tot snel allemaal
Groetjes vanuit lappiland

• 11 December 2016 - 20:39

Josie:

Hoi ils,
    Wat een geluk met het noorderlicht en wat een prachtige reis heb je naar Lapland gemaakt.
    Tot vrijdag
    groetjes ma

• 11 December 2016 - 22:12

Anny Verheyen:

wat een leuk verslag weer. en dat noorderlicht: geweldig. je hebt wel de tijd van je leven is het niet?
    geniet nog van je tijd

• 12 December 2016 - 21:53

Ria Jacobs:

Wat een prachtige foto,s. En wat heb je al veel gezien en beleefd heel leuk dat we mee mogen genieten van je mooie reis. Laatste weekje zie ik je meschien nog bij oma.
    Groetjes van tante Ria.