excursie, werken in het lab en een zooi lessen. - Reisverslag uit Lepaa, Finland van Ilse Jochems - WaarBenJij.nu excursie, werken in het lab en een zooi lessen. - Reisverslag uit Lepaa, Finland van Ilse Jochems - WaarBenJij.nu

excursie, werken in het lab en een zooi lessen.

Door: Ilse Jochems

Blijf op de hoogte en volg Ilse

14 Oktober 2016 | Finland, Lepaa

Hoi Allemaal.
Er zijn weer een paar dagen verstreken!

Maandag was een zeer interessante dag, er stond een excursie op de planning. Om 8 uur zijn we vertrokken richting, het valt te raden, Helsinki.
De eerste plaats welke we hebben bezocht was een cash and carry. Het was een super leuk bedrijfje met heel veel geïmporteerde dingen uit Nederland. Zo heb ik onder andere Alstroemeria's van Siem Knol gezien mijn stagebieder uit mijn eerste studiejaar. En er waren vele andere bloemen en planten uit Nederland. Zelfs de verkoper en Inkoper daar sprak een paar woordjes Nederlands en heeft dat ook geprobeerd. Hier waren de studenten en docenten helemaal over verbaasd maar blijkbaar is het vrij logisch kijkend naar de volgende bedrijven.

Ons tweede onderdeel was een lunch bij de University of Helsinki, naast de lunch hebben we hier ook de nieuwe bibliotheek bezocht welke gigantisch is met 6 verdiepingen. Daarnaast zijn we ook naar de super mooie super oude bibliotheek geweest van deze universiteit.

De derde plaats was het ministerie van Milieu, dit viel een klein beetje tegen want in plaats van praten met mensen van het ministerie ging het gesprek over een green wall, welke de lucht 100% efficiënter zuivert dan normale planten. Hier bleek het maar weer eens, alles planten kwamen uit Nederland.

De laatste plaats welke we hebben bezocht was een tuincentrum en kweker. Hier hebben we een super interessante rondleiding gehad en raad eens, er stonden genoeg planten vanuit Nederland en zelfs planten van ome Ron!

Dinsdag begon zoals altijd met vroeg opstaan en klaarmaken voor werk, echter begon het werk nu ergens anders, we mochten een ochtend in het micropropagation lab werken, hier hebben we 2 verschillende(vitro) planten vermeerderd door ze in stukken te snijden en in een nieuw vitromedium te plaatsen. De planten waren van zwarte bessen en arctic frambozen, we zullen in een paar weken zien of het ons is gelukt.

Woensdag was een dag waarvan we al heel lang wisten dat hij leuk zou eindigen. Het was de ''homecoming party'' avond. Ansu en Niina kwamen ''oficeel'' terug in Lepaa wonen dus dat werd een groot feest in hun huis. Dat betekend feest in de woonkamer op de trap in 3 slaapkamers en buiten, dus gewoon overal in dat huisje waren mensen met drank en met spelletjes als beerpong enz. Dat was weer een super feestje maar helaas hadden we de andere ochtend last van, een les over economie in tomaten, die de hoofdpijn erger maakte.

Donderdag was verder gewoon een lesdag met niks speciaals waarna we vrijdag een boekpresentatie hadden. en nu ben ik hier deze blog aan het schrijven en het begin van mijn weekje herfstvakantie aan het vieren.

Ons huis loopt leeg van 6 mensen zijn we momenteel nog maar met 3 omdat de andere allemaal al zijn gestart aan hun trip in deze vakantie. Ik vertrek morgen ook! eerst naar Helsinki voor een nachtje en dan door naar Tallinn!! we zullen zien wat dat gaat worden maar daar schijf ik de volgende keer meer over!

Groetjes Ilse!

• 14 Oktober 2016 - 17:38

Josie (ma):

Hoi meiske,

Fijn weer te lezen dat je een leuke week heb gehad, en nu een weekje vakantie veel plezier in Estland nog een weekje en je bent op de helft.

Groetjes ma

• 14 Oktober 2016 - 19:59

Ria Jacobs:

Wat leuk iedere week te lezen wat je allemaal meemaakt,geniet ervan. Leuke foto's. Tot volgende week Gr. Tante Ria.

• 14 Oktober 2016 - 23:51

Joyce:

Hee Ils, leuk hoor! Het gaat helemaal goed zo te merken ;) En dat lab klinkt me ook goed in de oortjes