Werken, klei duiven schieten en feesten - Reisverslag uit Lempäälä, Finland van Ilse Jochems - WaarBenJij.nu Werken, klei duiven schieten en feesten - Reisverslag uit Lempäälä, Finland van Ilse Jochems - WaarBenJij.nu

Werken, klei duiven schieten en feesten

Door: ilse jochems

Blijf op de hoogte en volg Ilse

01 Oktober 2016 | Finland, Lempäälä

Hoi Allemaal!.

ik heb de hele week lekker tussen de tomaten gewerkt. Ik was deze week ''de baas''. Elke dag een kwartiertje eerder in de kas, tegen de begeleiders zeggen, mijn plan vandaag is dit dit en dit. om vervolgens elke dag te horen, ja goed plan je kan beginnen als de rest er is.

Op vrijdagochtend hadden we een evaluatie omdat onze eerste module half weg is. De docenten waren er inmiddels na verschillende mails van mensen wel achter gekomen dat de module best onder niveau was. Er gaan de komende weken een paar dingen veranderen en het niveau wordt wat omhoog getild. Er komen wat excursies. en de kas groep gaat een paar dagen buiten werken en andersom. Er worden wat extra gesprekken ingepland en het ziet er gelijk veel leerzamer en beter uit!

Vrijdag middag hadden wij als exchange studenten andere plannen. Wij van Lepaa, zijn samen met exchange studenten van twee van de andere hamk campussen valkeakoski en hameenlinna vertrokken naar een shooting range. We gingen schieten op kleiduiven bij kokkovuori shooting centre.

Eenmaal daar aangekomen krijgen we een uitgebreide uitleg. de groep wordt in tweeën gesplitst en we beginnen met schieten. Eerst 5 oefen schoten op kleiduiven die altijd dezelfde kant op vliegen!

Nadat iedereen zijn oefenschoten erop heeft zitten kunnen we beneden gaan kijken hoe het precies werkt en waar de kleiduiven worden afgeschoten. Daarnaast hebben we ook een grote plek bekeken waar ze ook onder andere olympisch schieten kunnen beoefenen. Er zijn 5 disciplines te schieten in deze shooting range.

Toen begon het echt! 20 schoten in een wedstrijd! Voor een paar mannen ging het vanzelf (voor een eerste keer dan) en schoten er 7 of 8 kleiduiven raak. Echter voor de meeste dames was het iets lastiger. Ik heb er 2 raak geschoten en was daarmee vierde van de Dames!

Na een'' officiële ''uitreikingsceremonie heeft iedereen een pet van de club gehad en een super leuke dag.

De planning is om zeker terug te gaan maar dan waarschijnlijk wel voor een avond schieting!

's avonds was het feest in ons huis. Waarom? gewoon omdat we daar zin in hadden en omdat de meeste Finse mensen verder de campus hebben verlaten.

Na een tijd buiten te hebben gezeten, gepraat en gedronken. begon de grote verhuizing. Eerst kwam de deur van het huis van de jongen naar ons huis maar die hebben we terug gestuurd! We hebben een tafel extra nodig. Bierpong werd opgezet en er weren teams gemaakt. bier en wijn in onze handen muziek aan en het feest kon beginnen.

Rond een uur of 4 vannacht ben ik toch maar gaan slapen er waren inmiddels al wat mensen naar hun bed vertrokken.
Vanochtend heb ik gehoord dat het feest pas om 6 uur echt is geëindigd. Het leek echter wel verdacht schoon vanochtend maar nou blijkt dat Simone in een dronken bui nog is beginnen te schoonmaken! Van mij mag ze dat vaker doen ;)

Bij deze blog een aantal foto's van het schieten en van mijn korte wandeling over de campus gisteren.

Groetjes!

• 01 Oktober 2016 - 13:25

Josie:

Hoi meiske,
    Weer een ervaring rijker "schieten" de andere mensen zijn gelukkig nog heel.
    En nu de toch nog aan de bak met studeren.
    Groetjes Ma