Excursie Närpiö/Narpes - Reisverslag uit Närpes, Finland van Ilse Jochems - WaarBenJij.nu Excursie Närpiö/Narpes - Reisverslag uit Närpes, Finland van Ilse Jochems - WaarBenJij.nu

Excursie Närpiö/Narpes

Door: Ilse Jochems

Blijf op de hoogte en volg Ilse

13 September 2016 | Finland, Närpes

We hebben weer een paar leuke en interessante dagen achter de rug!
De lessen horticultuur waren niet zo super speciaal, en het komt er op neer dat ik in de komende 5 weken 200 uur moet werken in de tomaten( en bij weinig werk in de appelboomgaard). Het heeft ook te maken met leidinggeven dus een van deze weken zal ik de ‘’baas’’ zijn.

Maar nu de veel interessantere dagen.

Zaterdag was er een dag georganiseerd voor alle exchange students van het FUAS(waaronder HAMK University). Wij hadden ons hier voor opgegeven en zijn dan ook mee geweest naar het eiland Suomeenlinna! Suomeenlinna is een eiland dicht bij de hoofdstad Helsinki. Om 8 uur in de ochtend zijn wij vanuit Lepaa vertrokken naar Hämeenlinna, In Hämeenlinna stond er een bus klaar waarmee we onze reis naar Helsinki konden vervolgen.

In Helsinki hebben we een ferry gepakt, het is super mooi daar op het water omdat er overal kleine eilandjes zijn. Het lijken wel prive eilanden. Eenmaal aangekomen in Suomeenlinna blijken we met 300 studenten te zijn. We hebben een tour over het eiland gehad en supermooie plaatsen gezien. We hebben onder ander het trainingsparcour gezien van alle jongens die een jaar in het leger moeten. Ook hebben we de oude stadsmuren gezien rondom het eiland. Suomeenlinna heeft deel uitgemaakt van verschillende landen en heeft ook verschillende oorlogen meegemaakt.

Om half 5 hebben wij Suomeenlinna verlaten en zijn teruggereisd naar Helsinki. In Helsinki hebben we een kort aan sightseeing gedaan en zijn vervolgens terug gereden met de bus naar Lepaa. Van deze dag zal ik een paar foto’s toevoegen aan deze blog.

Zondag was het weer vroeg opstaan, spullen pakken en gaan. We vertrokken met heel ons studiejaar plus wat extra mensen naar Närpiö/Narpes. Dat betekend 8 mensen van de studie plus 4 extra mensen plus 2 docenten!

Na een rit van 3,5 uur zijn we aangekomen in onze supermooie summercottage in Närpiö. Het uitzicht was geweldig. En natuurlijk het belangrijkste we hadden een sauna!! Hier hebben we dan ook gelijk ’s avonds goed gebruik van gemaakt!

Weten jullie trouwens al dat het heeel normaal is om als Fin naakt in de sauna te gaan? Er zijn er een paar die rekening proberen te houden met mensen uit het buitenland en dan heb je er ook een paar die doen alsof ze vergeten zijn dat er buitenlanders bij zijn en gewoon naakt door het hele huis lopen! Inmiddels zijn we er gelukkig al aan gewend maar toch blijft het soms raar.

Nu het serieuze gedeelte: Närpiö staat bekend als ‘’Het Westland’’ van Finland. Dat is ook gelijk de reden dat wij deze excursie hebben. Wij hebben een aantal bedrijven bezocht, een sla teler, een komkommer teler, verschillende tomaten telers, een verpakkingshal en een grote ‘’forrest-treenursery’’ een boomkweker welke alleen maar bomen kweekt om terug te planten op plaatsen waar bossen worden gekapt.

Het waren allemaal interessante bedrijven, helaas is het niet toegestaan om foto’s van deze bedrijven op internet te zetten maar ik kan ze altijd een keer laten zien. Er zijn een paar opvallende dingen in deze regio.
- Alle kassen die je ziet zijn door Nederlandse bedrijven gebouwd
- Alle bio bestrijding/ bestuivingshommels komen uit Nederland of België
- Alle lampen in de kassen hebben iets met Nederland te maken
- Grond/substraat monsters van verschillende bedrijven worden onderzocht in Nederland.

Het lijkt erop dat Nederland ergens een belangrijk punt is in deze teelten.

Tussen de bedrijfsbezoeken door hebben we verschillende dorpen/stadjes bezocht. De leraren konden vele verschillende dingen vertellen. De mooiste foto’s zal ik toevoegen.

Nu zijn we net thuis. Naja terug in Lepaa, morgen weer om 8 uur werken en dan zullen we ’s avonds nog eens een goed feestje gaan bouwen in Hämeenlinna!

Ik hou jullie op de hoogte,
Groetjess

• 13 September 2016 - 20:34

Josie:

fijn weer wat te lezen en te zien wat heb jij het leuk daar geniet er maar lekker van.

groetjes ma (Josie ) Jochems

• 13 September 2016 - 21:16

Oma Van Opstal:

leuk ilse het is net of je in de bank thuis zit te vertellen.groetjes opa oma van opstal

• 13 September 2016 - 21:46

Miranda Vriends:

Toppie ilse...en ze verteld doodgewoon :we hebben de ferry gepakt